"Jak dzieci mają odkryć siebie, jeśli są stale przez nas oceniane?”

„Niestety, dorośli dysponują śmiercionośną bronią definiowania swoich dzieci: mogą określać je jako dobre lub złe, uważne lub nieuważne, posłuszne albo niegrzeczne, brudne lub czyste. Problem w tym, że im bardziej kogoś definiujesz, tym mniej miejsca zostawiasz mu na samodzielne odkrycie tego, kim jest. Jak dzieci mają odkryć siebie, jeśli są stale przez nas oceniane?” Jasper Jull
Ile razy zdarzyło ci się ocenić własne albo cudze dziecko?
Ile razy ta ocena okazała się niesłuszna, krzywdząca?
Ile razy sam byłeś/ byłaś oceniana?
Z ogromną łatwością przychodzi nam ocenianie innych osób a w szczególności dzieci. Nie zastanawiamy się jak one mogą się czuć, jakie to będzie miało dla nich skutki, jak sobie z tym poradzą. Dla nas to jest chwila, ułamek sekundy wypowiedzianych słów - dla innych a szczególnie dzieci, to są chwile które na długo zapadają w ich pamięci, w myślach. Te słowa bardzo często wracają do nich jak bumerang w różnych sytuacjach, w końcu same zaczynają w to wierzyć a przestają wierzyć w siebie i widzieć siebie takimi jakimi są naprawdę.
Chciałabym aby każdy z nas nauczył się akceptacji, oceny danej sytuacji a nie oceny dziecka i jego samego. Niech każdy z nas zanim wypowie ocenę wobec kogoś, najpierw zastanowi się jaki to będzie miało wpływ na ta osobę i na jego funkcjonowanie.
I zamiast mówić:
➡️"Jesteś niegrzeczny" nauczmy się kierować prawidłowy komunikat: "Nie podoba mi się, że zniszczyłeś książkę."
➡️" Jesteś grzeczny" - "Widzę, że posprzątałaś pokój"
Mam poczucie że komunikacja sprawia nam ogromną trudność, nie tylko względem dzieci ale też pomiędzy sobą.
Źrodło: Facebook - profil: Psycholog Dziecko Człowiek